اولین پرواز نسخه معیار تولید جت آموزشی یاسین بعنوان نسخه نهایی این هواپیما روز گذشته با موفقیت پرواز کرد.

جنگنده یاسین

به گزارش همشهری آنلاین، این دستاورد سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع نقش مهمی در حوزه آموزش خلبانی کشور دارد.

نسخه ابتدایی جت آموزشی یاسین در سال ۹۸ ساخته شد و ۲۰ اسفندماه سال گذشته اولین نمونه جدید و معیار تولید جت آموزشی یاسین و خط تولید آن رونمایی شد و ۱۸ شهریور امسال نیز این هواپیما تست تاکسی خود را با موفقیت پشت سرگذاشت.

فروند جدید جت یاسین دارای سه جایگاه خارجی زیر بال و بدنه برای حمل بمب و مخزن خارجی سوخت است. به این ترتیب هواپیمای یاسین قادر خواهد بود تا انواع تسلیحات با هدایت اپتیکی، حرارتی و سایر تسلیحاتی که نیاز به هدایت راداری و لیزری ندارند را در ماموریت‌های پشتیبانی نزدیک هوایی بکارگیری کند.

در بیان تفاوت نمونه های اول و دوم هواپیمای یاسین باید گفت؛ فروند اول با پرواز خود طراحی آیرودینامیکی و معماری سازه ای و دستیابی به فناوری ساخت را محقق کرد. در نمونه معیار تولید، این فروند در ابعاد تخصصی و تاکتیکی نسبت به نمونه قبلی توسعه و تکامل یافته و دستاوردهای مختلفی داشته است.

کد خبر 810012

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 7
  • محمدرضا IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۲
    13 25
    سلام.ببین اقا تمام سلاحهای دنیارو داشته باشید ولی اراده استفاده کردن نباسه فایده نداره.شما به مسئله اب باطالبان نگاه کنید.چطور به ملت ایران دهن کجی میکنن.ولی شما اینجا باید از قدرت نظامی استفاده کنید.
    • IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
      0 1
      افغانی بدونه می‌تواند ایران را به هرج و مرج بکشه مطمئن باشید یک لحظه درنگ نمی‌کند اینها فقط از ترسشون هست که کاری نمی‌کنند، دوما قدرت نظامی باید به روز باشد ما ملت ایران از مسئولان متشکریم.
  • IR ۰۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
    9 3
    موفق و پیروز باشید وضمن خسته نباشید انگار بعد از بلند شدن .اوج گرفتن چرخها همچنان باز بود مگر سیستم هیدرولیک جمع کردن چرخها درون محفظه کار نمیکند درمقابل یاک چیز عجیبی است
  • امین IR ۰۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
    10 7
    خدا قوت قهرمانان وطن
  • من ایرانیم IR ۰۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
    12 5
    خدا قوت و دستمریزاد، اما اونطور که میشد روی ساخت هواپیمای جنگنده کاملا ایرانی وقت و هزینه صرف کرد نشده،همتی که روی تجهیزات موشکی و ناوبری دریایی گذاشته شده روی این موضوع نشده،هرچند پیچیدگی و سرمایه و دانش خاصی رو داره ولی بنظر میرسه از اولویت برخوردار نیست چرا که توان و پتانسیلش در کشور هست فقط خواستن میخواد، اغلب جنگنده های نسل ۴ دنیا اولین پروازهاشون حدود سالهای ۱۹۶۸ شروع شده،،، حقیقتا اولین اولویت ما باید بروز کردن مسئولین مربوطه تصمیم ساز کشور باشه و بعد از این اتفاق بقیه کارها درست شده و جهش ها شروع خواهد شد.
  • IR ۰۵:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
    11 3
    درود به همه مهندسان وپایه گزاران وتکنیسین های بخش تولید این پروژه به امید ساخت یه هواپیمای بومی نسل 5
  • محمد IR ۰۶:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
    13 3
    ماشاءالله پرواز و فرود زیبایی داشت
  • عليرضا IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
    7 2
    نکته جالب دهنهء ورودی تنگ موتور جت است، این میتواند باعث راندمان کمتر موتور شود. شاید هم طراحان خواسته اند، بدنه آیرودینامیک بهتری در مقاومت با هوا داشته باشد.
  • ابراهیم US ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
    10 1
    با افتخار و خسته نباشید ولی این همون سیمرغ نیست چرخ های این هم که جمع نمیشه
  • DK ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
    0 0
    چرخهاش جمع نشد، خدا رحم کرد
  • حمید محمدی IR ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
    0 0
    بخدا اگر رهبرم فرمان دهد جانم را برای غزوه می دهم از این بچه کشها باید حساب پس گرفت اگر راهی هست ما را بفرستید